Ingredienten (voor 2 personen):

  • 130 gram zilvervliesrijst;
  • 200 gram kipfilet in blokjes;
  • 400 gram nasigroenten;
  • 1 rode peper fijngesneden (kan ook vervangen worden door theelepel sambal)
  • nasi/bamikruiden (potje) van Verstegen: 2 theelepels
  • sojasaus (1 a 2 eetlepels)
  • Ketjap Manis (1 a 2 eetlepels)
  • 1 teentje knoflook (fijngehakt)
  • 2 eieren.
  • olijfolie of zonnebloemolie (om in te bakken).

Bereiding:

Kook de rijst in circa 10 minuten gaar.

Verwarm de olie in een hapjespan of wok. Voeg de nasi/bamikruiden toe en de knoflook en de rode peper. Fruit dit even kort aan. Voeg dan de kipblokjes toe en bak deze tot de kip gaar is. Hierna voeg je de groenten toe. Bak 5 minuten aan en doe dan de rijst bij het mengsel. Breng verder op smaak met sojasaus en ketjap manis.

Het makkelijke van nasi vind ik dat je dit begin van de dag al kunt maken. Dus als je 's avonds op tijd de deur uit moet, dan kun je dit (als je thuiswerk...) vaak tijdens de lunchpauze al maken en het hele huis ruikt gelijk heerlijk. Daar word ik al blij van. 

Als je gaat eten, even warm maken op het vuur. Klop vervolgens de eieren los (als je een omelet wilt) of bak de eieren los. 

Wat ik altijd heerlijk vind bij nasi is een augurkje erbij en wat kroepoek. 

In het begin dacht ik: 130 gram rijst.. is dat niet weinig voor 2 personen? Maar we houden in de praktijk altijd wat over. Zilvervliesrijst is ook voedzamer (en gezonder) dan gewone rijst. En het restant doe ik in een bakje en heel vaak gaat dat de volgende middag, tijdens de lunch, op.